تبلیغات

زندگي و شخصيت اشو

زندگي و شخصيت اشو

 پرسش: 

لطفا در مورد زندگی و شخصیت اشو اگر مطلبی دارید برایم ارسال فرمایید؟

 

اشو در سال 1931 در هند ديده به جهان گشود.

وي در سال 1953 رشته فلسفه را به پايان رساند و به مدت 9 سال در دانشگاه جبال پور هند به تدريس فلسفه مشغول بود و سال¬ها به مذاکره علمي با بزرگان فلسفه و عالمان هندي پرداخت. اشو در سال 1974 اقدام به تاسيس يک مرکز مراقبه (به نام کمون بين المللي اشو) در هند نمود که بعداً به يکي از بزرگترين مرکز مراقبه در هند تبديل شد.
وي در سال 1981 به آمريکا مهاجرت کرد. در اين سفر توانست مريدان زيادي گرد آورد بطوري که شاگردان وي شهرکي به نام وي در يکي از اماکن آمريکا بنا کردند. اما بعداز 4 سال در يک اقدام مبهم، دولت آمريکا دستور اخراج اشو را صادر کرد.
در مورد اخراج اشو دو نظريه وجود دارد:
«پيروان و مريدان اشو مي¬گويند اشو کليه ارزش¬هاي جامعه آمريکا را زير سوال برده و راهي جديد جلوي انسان¬ها قرار مي¬داد بنابراين سران آمريکا از او احساس خطر کردند و او را اخراج کردند. اما گروهي ديگر معتقدند که اشو به دليل افساد اخلاقي افراطي که در آمريکا در پيش گرفته بود اخراج شد. گفتني است که اسناد سازمان اتباع خارجه آمريکا که وزارت امور خارجه هند هم آنها را تاييد مي¬کند مويد نظر دوم است.
اشو اهل نوشتن نبود و هرگز کتابي ننوشت اما آثار او همه از سخنراني¬هاي وي گرفته شدند. سخنراني¬هاي اشو را بيش از 7000 جلسه شمرده¬اند. وي سخنوري چيره دست بود که توانست پيروان زيادي از کشورهاي مختلف به مکتب خود جذب کند.
اشو مطالب زيادي در تاييد و ترويج يوگا دارد تا جایی که يک کتاب مستقل از اشو به نام «هفت بدن هفت چاکرا» (که مراقبه اشو را در قالب تعاليم يوگا آموزش مي¬دهد) به چاپ رسيده است.
اشو همين طور از يکي از آيين¬هاي هندي به نام آيين تنتره به شدت تاثير پذيرفته و اين مطلب را در مباحث زيادي به طور شفاف يادآوري کرده است. وي همچنين از کسي به نام شيخ کبير و از بودا متاثر است و همين طور پاره¬اي از تعليمات مولوي را در آثارش منعکس کرده است. از نظر مبنايي وي مفاهيمي مثل تناسخ (حلول ارواح گذشته در پيکر جنين يا در پيگر موجودات ديگر) و روح کيهاني را پذيرفته است.
****
حس تمرد و عصيان اشو طوري بوده است که در کودکي که دانش آموز بوده پاهايش را روي ميز قرار مي¬داد. وي در جواب اعتراض معلم مي¬گفت: ميز اعتراضي ندارد، اين مسئله¬اي است بين من و ميز ... اين طوري بهتر مي¬توانم مطالب نامفهوم شما را بفهمم.
روزي اشو برخلاف هنجارهاي موجود موي سرش را بلند مي¬گذارد و تعدادي فکر مي¬کنند وي دختر است. پدر اشو نمي¬تواند کنايه¬هاي مردم را بشنود به عنوان اعتراض موي سر اشو را مي¬کند. اشو به سلماني مي¬رود و موي سرش را از ته مي¬تراشد. ـ در هند کسي که پدرش مرده اين کار را انجام مي¬دهد ـ اشو بعد از نقل عکس العملش در مقابل پدرش مي¬گويد: «اين آخرين کاري بود که پدرم با من کرد. چون مي¬دانست پاسخ خطرناک¬تر خواهد بود.»
یاداوری می کنیم که پرداختن به ديدگاه¬هاي پراکنده و ادعاهاي مختلف اشو در اين مختصر ممکن نيست.

پاسخ دهید

4 نظر

manicure  ۱۳۹۶/۰۱/۱۹ - ۱۳:۳۰:۰۰

I am regular visitor, how are you everybody? This post posted at this web site is truly pleasant.

manicure  ۱۳۹۶/۰۲/۱۴ - ۱۴:۴۷:۳۹

Hi there! I could have sworn I've been to this blog before but after browsing through some of the post I realized it's new to me. Nonetheless, I'm definitely delighted I found it and I'll be book-marking and checking back often!

How do you strengthen your Achilles tendon?  ۱۳۹۶/۰۶/۰۵ - ۰۹:۵۱:۱۱

Aw, this was an extremely good post. Taking a few minutes and actual effort to make a superb article… but what can I say… I put things off a whole lot and don't seem to get anything done.

How can you get taller in a week?  ۱۳۹۶/۰۶/۱۲ - ۲۳:۲۶:۳۲

Superb website you have here but I was wondering if you knew of any community forums that cover the same topics discussed in this article? I'd really love to be a part of online community where I can get advice from other knowledgeable people that share the same interest. If you have any recommendations, please let me know. Cheers!