تبلیغات

سپرهای محافظ زمین

سپرهای محافظ زمین

بسم الله الرحمن الرحیم

  

سپرهای محافظ زمین

پروردگارا، چه سخاوتمندانه می بخشی  و ما چه حسابگرانه تسبیح می گوئیم
 

 * و آسمان را سقفی محفوظ قرار دادیم، در حالی که آنها از نشانهای آن رویگردانند. (انبیاء/۳۲)

 

 

باقی در ادامه مطالب.....

سپرهای محافظ زمین

 

سپر مغناطیسی:

یكي از ويژگي‌هاي بسيار مهم زمين، ميدان مغناطيسي آن است. به دليل جريان‌هاي همرفتي هسته‌ي آهن- نيكل، ميداني مغناطيسي، مشابه ميدان مغناطيسي يك آهنرباي دوقطبي، زمين را در برگرفته است. ميدان مغناطيسي زمين مانند يك آهنرباي دوقطبي است، جالب است بدانيد كه قطب شمال اين آهنربا در قطب جنوب زمين و قطب جنوب مغناطيسي آن در قطب شمال جغرافيايي قرار دارد.

اين ميدان مغناطيسي نخستين سپر محافظتي در برابر ذرات پرانرژي كيهاني و بادها و فوران‌هاي خورشيدي است كه به سوي سياره‌ي ما از هر طرف هجوم مي‌آورند.

 

جو زمین سپری دیگر:

وجود جـوّ از ويژگي‌هاي بسيار مهم زمين است. اَزُت يا نيتروژن مقدار زيادي از جـوّ زمين يعني نزديک به ۷۸ درصد آن و اکسيژن نزديک به ۲۱ درصد آن را تشکيل مي‌دهد. در كنار اين دو گاز، جو زمین از ۹/۰ درصد آرگون، ۰.۰۳ درصد دی اکسید کربن، و مقادیر بسیار اندکی، كريپتون، نئون و زنون نيز تشکیل شده است. عاملي كه باعث نگه داشتن جـوّ، بر گرد سياره‌ي زيبای ما مي‌شود، نيروي گرانش زمين است.

يكى از فوايد جو زمين اين است كه حرارت و سرما را تعديل مى كند و نمى گذارد حرارت خورشيد مستقيم به زمين برسد و الا در روز، آب درياها همه بجوش مى آمد و همه موجودات مى سوختند و در شب درجه سرما به حدود 150 درجه زير صفر مى رسيد و همه موجودات يخ می زدند. در اهمّيّت تنظیم دماي جـوّ همين بس كه اگر ميانگين دماي زمين تنها چند درجه‌ي سانتي‌گراد افزايش يابد، آب اقيانوس‌ها بخار مي‌شود؛ چرخه‌ي آب بر هم مي‌خورد؛ اثرات وحشتناكي در تركيبات جـوّي ايجاد مي‌گردد و سرانجام زمين زنده و شاداب ما به بياباني خشك و بي‌حاصل تبديل مي‌شود.

جو زمین پرتوهاي زيان‌‌آور فرابنفش را جذب مي‌کنند. ترکیبی از اکسیژن به شکل ازون به مقدار بسیار کم در لایه های بالایی جو زمین وجود داشته و پرتوهای ماوراء بنفش با طول موج کمتر از 320 نانومتر خورشید را که برای سلامتی موجودات زنده بسیار خطرناک است جذب می کند.  جالب است که جو تنها تشعشات مفید و بی ضرر شامل نور قابل مشاهده ، فرکانس محدوده اشعه فرابنفش و امواج رادیویی را اجازه عبور می دهد. تمامی این تشعشعات برای حیات روی زمین ضروری هستند. فرکانس محدوده اشعه فرابنفش که جو زمین تنها مقداری از آن را اجازه عبور می دهد برای انجام عمل فوتوسنتز که در گیاهان انجام می شود بسیار مفید است. در حقیقت بیشتر تشعشعات فرابفش قوی که از طرف خورشید ساطع می شوند توسط جو گرفته می شوند و فقط قسمت ضروری آنها به زمین می رسد. اگر این سقف محفوظ ، یعنی جو زمین وجود نداشته باشد هیچ انسانی حتی یک لحظه نمی توانست در مقابل نور آفتاب مقاومت کند. اشعه ماوراء بنفش باعث سرطان پوست و آب مروارید می گردد.

 

همچنین جـوّ زمين، از ما در برابر سنگ‌هاي آسماني، محافظت مي‌کند. ذرات ريز و درشت فراواني در فضا با سرعت 000/100 كيلومتر در ساعت با جـوّ زمين برخورد مي‌كنند، اما در ارتفاع‌هاي بالاي جـوّ بر اثر دماي بالاي ناشي از فشرده شدن هواي جلوي آنها مي‌سوزند و از بين مي‌روند. در واقع سوختن و تصعيد همين اجرام در شب باعث ظهور شهاب در آسمان مي‌شود. خداوند عالم و قادر، جو زمین را به گونه ای آفریده است تا این اجرام اجازه رسیدن به زمین نداشته باشند و قبل از رسیدن به سطح زمین در اثر حرارت زیاد به وجود آمده در اثر اصطکاک با جو، ذوب شوند. تصور کنید که اگر این نقش جو در حفاظت ما در مقابل سنگ های آسمانی وجود نداشت، آن وقت زمین به چه شکلی در می آمد؟ آن وقت می بایست هر روز نگران برخورد سنگی آسمانی با زمین باشیم. براستی که چه زندگی دلهوره آور و سختی می شد. (سبحان الله و الحمد الله و لا اله الا الله و الله اکبر)

پروردگارا، چه سخاوتمندانه می بخشی             و ما چه حسابگرانه تسبیح می گوئیم
 

 * و آسمان را سقفی محفوظ قرار دادیم، در حالی که آنها از نشانهای آن رویگردانند. (انبیاء/۳۲)

پاسخ دهید

3 نظر

manicure  ۱۳۹۶/۰۱/۱۹ - ۱۴:۱۸:۰۲

I got this site from my friend who told me concerning this web site and now this time I am browsing this website and reading very informative posts at this place.

manicure  ۱۳۹۶/۰۲/۱۴ - ۰۷:۰۸:۰۳

Right away I am going away to do my breakfast, later than having my breakfast coming again to read additional news.

jerrysuozzo.jimdo.com  ۱۳۹۶/۰۵/۰۷ - ۲۲:۳۳:۲۷

This is a topic that's near to my heart... Thank you! Exactly where are your contact details though?