تبلیغات

مسيحيان از قرآن ميگويند ...

مسيحيان از قرآن ميگويند ...

مسيحيان از قرآن ميگويند ...

اگر بخواهيم از قرآن در ديدگاه مسيحيان سخن بگوييم، با موضوعي بسيار گسترده و درازدامن روبهرو خواهيم شد. از مواضع لاهوتي و کلامي مسيحيت قديم و جديد در کليساهاي مختلف، تا مناظرههاي علمي ميان دانشمندان مسيحي و علماي مسلمان و از کليساهاي غربي کاتوليک و پروتستان، تا کليساهاي شرقي با مذاهب مختلف هرکدام موضوعي مستقل و گسترده بهشمار ميآيند.

باقی در ادامه مطلب....

در اين نوشتار بهصورت گذرا به موضوع قرآن کريم از ديدگاه نويسندگان و شاعران مسيحي لبناني ميپردازيم. نويسندگان و شاعراني که در دهههاي اخير پيشتاز جريانهاي فکري و فرهنگي جامعه خود بودهاند ، بهدليل تفاوتهاي بنيادين مسيحيت شرقي و مسيحيت غربي و به حکم ارتباط نزديک و اختلاط با مسلمانان، قرآن کريم را شناخته و از آن بهره جستهاند. در اين ارتباط و آشنايي، مخصوصا به سبب پيوند زبان عربي و جايگاه قرآن کريم چنان است که بسياري از آيات قرآن در حکم امثال سائره درآمده؛ هم در کلام روزمره مردم کوچه و بازار به گوش ميخورد و هم در سخنرانيها و نوشتههاي روشنفکران و اساتيد مسيحي لبنان، بدانها استشهاد ميشود و هستند افرادي از کشيشها يا اساتيد و اهل فکر که بخشهاي قابلتوجهي از قرآن کريم را حفظ اند و به تناسب بحث تلاوت ميکنند. از اينرو، در ميان کتابها و نوشتههاي اين شاعران و نويسندگان مسيحي، گاه آثاري ديده ميشود که بهسختي ميتوان باور کرد صاحب آن مسلمان نباشد. در اينجا تنها به نمونههايي از اين آثار اشاره ميکنيم و قطعا بررسي همه اين آثار با توجه به حجم نشريات و کتابهاي منتشرشده در دهههاي اخير در محيط فرهنگي مسيحيت عربي ممکن نخواهد بود.

بسياري از اين افراد کساني هستند که آثاري در بيان و روايت تاريخ اسلام منتشر کردهاند، همچون جرجي زيدان صاحب کتابهاي مشهوري چون «تاريخ تمدن اسلامي». وي در اين کتاب و ديگر آثار خود بارها از قرآن کريم سخن ميگويد و بهعنوان مثال در فصل نزول قرآن و بعثت پيامبر اکرم، داستان نزول وحي را به تفصيل شرح ميدهد.

طبعا موضع رسمي و ديني کليسا مخصوصا کليساي کاتوليک ماروني نسبت به قرآن کريم (مانند آنچه استاد حداد در چند جلد آثار خود درباره قرآن نوشته است)، خوشايند مسلمانان نيست، ليکن اگر از مواضع رسمي و ديني بگذريم، آنچه در ميان عموم مردم مسيحي ميگذرد، شواهد فراوان از تعلقخاطر به قرآن کريم در متن زندگي مشترک اسلامي مسيحي نشان ميدهد.

اسقف ارتدوکسي لبنان «جورج خضر» که خود بارها در نوشتهها و آثارش، حتي در موعظههاي روز يک شنبه کليسا از آيات قرآني تلاوت ميکند، با ذکر خاطرهاي از پدر يواکيم مبارک ميگويد: «از او پرسيدم: چه شد که جواني ماروني به مطالعات اسلامي کشيده شد؟ او پاسخ داد: پدرم که کشيش روستا بود مرا با خود براي خريد شيريني به مغازه مسلماني ميبرد که بر ديوار يک تابلو زده بود و من آن را ميخواندم: کلوا من طيبات ما رزقناکم و اشکروالله ... از پدرم پرسيدم اين چيست؟ گفت آيهاي از قرآن است و اين شرح و توضيح تا آنجا رسيد که آينده مطالعات اسلامي مرا رقم زد. من خنديدم و گفتم: پس شيرينيهاي مسلمانان تو را به اين عالم کشاند!»

 

ميشال کعدي : هدايت را از قرآن و نهج البلاغه بخواهيد

دکتر ميشال کعدي از نويسندگان و اساتيد لبناني ميگويد: «زمانيکه کودک بودم پدرم صبحها راديو را روشن ميکرد و به آيات قرآن گوش ميداد و روز خود را اينگونه آغاز ميکرد و همواره به ما ميگفت: انجيل و قرآن و نهجالبلاغه را با هم داشته باشيد و هدايت را از آنها بخواهيد.»

دکتر جورج طربيه ميگويد: «پدرم صبحها به قرآن صبحگاهي راديو گوش ميداد و به ياد دارم وقتي بسيار کوچک بودم، يک روز صبح زود از خواب بيدار شدم و ديدم نشسته و به راديو گوش ميدهد (و بعد فهميدم گويا تلاوت عبدالباسط بوده که بسيار دوستش داشت). او مرا در دامان خود نشاند و به من گفت: پسرم گوش کن ببين چه نغمههاي زيبا و دلنشيني دارد، اين آيات قرآن در مدح و ستايش خداست.»

رويکرد توجه به قرآن کريم و مدح آيات الهي آن، پس از دوران بيداري فرهنگي و آغاز شکلگيري جريانهاي قومي عربي (در واکنش به حاکميت ترکي عثماني) تشديد شد و نمونههاي فراواني از اينگونه آثار بهجاي گذاشت. اين رويکرد بيشتر بر حفظ و تقويت مباني هويت عربي مسيحيان شرقي مانند زبان تأکيد داشت.

بسياري از نويسندگان برجسته مسيحي آشکارا از قرآن کريم متأثرند و مشخص است که اين کتاب بزرگ را بسيار خوانده و از آن بهره گرفتهاند. جبران خليل جبران، نويسنده جهاني و مشهور لبناني، علاوهبر اينکه گاهي مستقيما درباره قرآن کريم سخن گفته است، بارها در آثار خود از تعابيري استفاده کرده يا آثار خود را به آن ناميده که از سياق عبارات قرآن برگزيده شدهاند، مانند اثر مشهورش «لکم لبنانکم و لي لبنان». همچنين در کتاب ماندگارش «پيامبر» تأثيرپذيري او از قرآن کريم کاملا مشهود است.

بسياري از کتابهاي ادبي عربي که از نمونههاي آثار جاودان ادبي سخن ميگويند، معمولا با نمونههاي آيات قرآني شروع ميشوند. مانند کتاب «من ينابيع الحکمه» از شاعر مشهور و برجسته خليل مطران که کتاب را با ذکر آيه شريفه «لا يأتيه الباطل من بين يديه...» شروع ميکند و بيشترين حجم کتاب را به ذکر نمونههايي از آيات قرآن اختصاص داده و آنها را در موضوعات مختلفي چون امانتداري، نيکي به والدين، شکر، عدل و... تقسيم کرده است.

برخي نويسندگان و پژوهشگران مسيحي که در اين زمينه کار کردهاند، چنان به اين موضوع پرداختهاند که در زمينه قرآن کريم و تفسير قرآن صاحب تخصصاند. دکتر عادل تئودور خوري، کشيش لبناني ساکن آلمان، که سالها مشاور پاپ ژان پل دوم بود، از اين گروه است و غير از اينکه در آثار مختلف خود به قرآن کريم پرداخته، قرآن کريم را به آلماني ترجمه و علاوهبر آن، يک مجموعه 12 جلدي در تفسير قرآن کريم منتشر کرده است. او يک بار با افتخار به اين موضوع از من ميپرسيد: «چند نفر از علماي مسلمان سراغداري که درباره قرآن کريم به زبان آلماني کار کرده باشند يا چند نفر از علماي خودتان ميشناسي که اينقدر با متون مقدس ما مسيحيان آشنا باشند؟»

در ميان نويسندگان و شاعران مسيحي غيرعرب اينگونه شهادتها و گواهيها فراوان و غيرقابلشمارش است و حتي نويسندگان لبناني هم در آثار متنوع و پراکنده در لابهلاي مجلات و کتابها بسيار بدين موضوع پرداختهاند. آنچه اينجا به آن اشاره ميکنيم، تنها نمونههاي در دسترس از اينگونه گواهيهاست.

 

خليل طوال : قرآن مشعل تمدن و دانش را روشن ساخت

* خليل طوال از نويسندگان و پژوهشگران قرن گذشته مينويسد: «قرآن بود که فکر را از قيد و بندها آزاد و عقل را از اوهام رها کرد و مشعل تمدن و دانش و علوم اجتماعي را روشن ساخت. آيا قرآن ابرهاي توهم را از عقل کنار نزد و درهاي آزادي را براي انديشه نگشود؟ آيا از مکارم اخلاق و صفات پسنديده سخن نگفت؟ آيا در صفحات خود از علوم و معارف گوناگون بحث نکرد؟ آيا حقوق انسان و وظايفش در زندگي و ازدواج و طلاق و قصاص و... را شرح نداد؟ چه دانش و معرفتي هست که قرآن از آن نگفته باشد و چه مشکل اجتماعي و انساني هست که در قرآن مطرح نشده باشد؟»

* شبلي شميل، دانشمند و متفکر پرآوازه نيز هنگامي که سخن از اسلام به ميان آمد در قصيدهاي چنين سرود: «من دين محمد را نپذيرفتهام، اما هرگز به آيات قرآن کفر نميورزم.» وي پس از مدح فراوان رسول خدا صليا... عليه و آله ميافزايد: «هيچ ديني نميتواند با پيشرفتهاي اجتماعي و علمي هماهنگ باشد جز آيين قرآن.»

* مارون عبود، نويسنده و دانشمند معروف لبناني نيز در قصيدهاي به مناسبت ميلاد پيامبر اکرم(ص) به مدح حضرت پرداخته و در ضمن آن ميگويد: «خداوند از آيات خود شهابهايي بر تو فروفرستاد که سپرهاي دروغ و بهتان را شکافتند و اگر اين کتاب تو نبود، براي چنين مردماني هيچ معجزهاي نمييافتيم. اين کتاب از دل صحرا نور هدايت و آباداني را به همهجا برافشاند.»

* رياض معلوف، شاعر و اديب لبناني، نيز چنين ميسرايد: «اگر شعر راه نيابد، به قرآن کريم و آيات درخشانش راه مييابيم. قرآن کريم تمامي گوهر درخشان و عبرتها و سخنان ارزشمند است و ما گرچه بر آيين اسلام نيستيم، ناقوس کليساهايمان در نغمه محبت و برادري با اذان مساجد همنوايي ميکنند.»

* رشيد سليمالخوري، معروف به شاعر قروي، نيز در قصيدهاي که براي مدح پيامبر اکرم سروده ميگويد: «ميلاد کسي است که خورشيد هدايت از قرآن آسمانياش طلوع کرده، نوري که از بيابان بر تمام هستي تابيده و تمدن را آغاز کرده است.»

* بولس سلامه، شاعر معروف غدير، نيز در داستان مفصلي که براي تاريخ اسلام ميسرايد، بارها در سياق ذکر حوادث تاريخي و موضوعات به آيات قرآن کريم اشاره ميکند؛ از جمله در بيان مبعث رسول خدا ميگويد: «هستي را سکوت و آرامشي فرا گرفت تا صداي زمزمه عطرهاي آسماني به گوشها بنشيند، ناگاه بانگ منادي به گوش رسيد: قرأ... و پژواک اين نغمه نداي پيامبري را بازگرداند که با تمام وجود هيبت اين بانگ را حس ميکرد: «من نميتوانم بخوانم، جبرييل پاسخ داد: اي محمد، به نام خداي بزرگ تکبير بگو و صفحه هستي در همين چند ثانيه تغيير ميکند، محمد پيامبر است و قرآن مجيد، اين آرزو و رؤياي قرنها نازل شده است.»

* امين ريحاني، نويسنده و انديشمند پرآوازه مسيحي، عرب، نيز در برخي آثار خود از قرآن کريم سخن گفته؛ از جمله در پاسخ نامهاي از مرحوم کاشفالغطاء که او را به اسلام دعوت کرده در عين رد اين دعوت مينويسد: «اما چهکسي ميتواند کتابي را رد کند که در آن چنين آيات برجستهاي آمده است: لا تزر وازره وزر أخري، دفع بالتي هي أحسن السيئه، لا تکلف الله نفسا لا وسعها، ليس للنسان لا ما سعي» و ضمن ذکر آيات متعدد از قرآن کريم ميافزايد: «بيا تا بر اين آيات و امثال اينها در قرآن با تو دست بدهم.» و ميگويد: «اگر اسلام و مسلمانان همه همين باشند، من هم به توحيد و رسالت پيامبر شهادت ميدهم.»

* امين نخله، نويسنده و شاعر برجسته مسيحي، يکي ديگر از کساني است که بارها در آثار خود از قرآن کريم سخن گفته، از جمله يک بار که تلاوتي از قرآن کريم را در منزل يکي از دوستان خود شنيده به شکل مفصل آن را از جهت هنري و موسيقايي تحليل ميکند. او مينويسد: «بعد از فوت شيخ محمد رفعت، گمان نميکردم تلاوت قرآن کسي بتواند جانم را آنطور تازه کند تا اينکه روزي يکي از دوستانم آمد و گفت: تو هميشه از شيخ محمد حرف ميزني، امشب در منزل فلاني تلاوتي خواهي شنيد که وجودت را از خوشي و خشوع لبريز ميکند. و هنگامي که به آنجا رفتيم، ديدم جمعيت روبهروي قاري نشستهاند و او سوره هود را آغاز کرده است.» وي سپس شرح ميدهد که چگونه قاري صداي خود را به تناسب وصف توفان تغيير داده تا وقتي که به عبارت موج کالجبال ميرسد، فقط 5 سطر به شرح تلاوت قاري و احساس او در اين دو کلمه اختصاص ميدهد و سپس ميافزايد: «و هنگامي که به تلاوت يا بني ارکب معنا رسيد، براي نشان دادن محبت پدري و نصيحت فرزند، صداي خود را نرم کرد و با آرامش خواند.» و سپس به همين ترتيب از آيات بعد با شرح و تفصيل ياد ميکند.

 

امين نخله : قرآن در بلاغت و شيريني معجزه است

امين نخله همچنين در کتاب «اساتيد نثر عربي» بخش دوم کتاب را به صدر اسلام اختصاص داده و آيات متعددي از قرآن کريم همچون سورههاي مبارکه الرحمن و ضحي و بخشهايي از سورههاي نجم و يوسف و هود را برگزيده است. وي در آغاز اين بخش مينويسد: «نثر عربي با قرآن به فراتر از انديشه صعود کرد و بهجايي رسيد که نميتوان گردن افراشت. قرآن در بلاغت و لفظ و شيريني مقاطعش و ترکيب معانياش معجزه است و هيچ کلامي در عربي از اين جهات به پاي قرآن نميرسد و به گمان ما دليل اعجازش اين است، نه بنا بهنظر بعضي ارزش موضوعات، يا بنا به رأي گروهي ديگر خبردادن از غيب. پس نميتوان کتابي درباره نثر عربي به خوانندگان تقديم کرد بدون آنکه پارهاي از نور قرآن در خود داشته باشد. براي همين تصميم گرفتيم اين کتاب را با سوره الرحمن آغاز کنيم که به آن عروس قرآن ميگويند، چنانکه در مجمعالبيان از پيامبر نقل شده که: هر چيزي عروسي دارد و عروس قرآن الرحمن است.» جالب اينجاست که اين نويسنده مسيحي سپس عبارات متعددي از کتاب «عجاز القرآن» باقلاني نقل ميکند و به تفصيل درباره اعجاز قرآن سخن ميگويد.

از اينها اما شگفتتر اثري از حليم دموس، شاعر و اديب لبناني، است که در کتاب «يقظه الروح» به معرفي تمامي سورههاي قرآن کريم پرداخته است. وي در قصيدهاي طولاني با نام سرود قرآن 228 بيت به تعريف ويژگيهاي هر سوره و نمونههايي از عبارات قرآن کريم ميپردازد. شايد در ميان خود مسلمانان کسي تاکنون به چنين موضوعي نپرداخته باشد که اين شاعر مسيحي بدان اهتمام کرده است. از جمله ابيات اين قصيده به چند بيت اشاره ميکنيم:

سوره الکهف: أذکرت أصحاب الرقيم و الکهف و السد العظيم واللوح من موسي الکليم و روائع الکنز الثمين

سوره مريم: وانظر لسوره مريم أم المسيح الأعظم فسواه لم يتکلم في المهد بين السامعين

سوره الحج: و الحج للبيت العتيق من جانب البلد السحيق يأتون من فج عميق کمطوفين و ساجدين

سوره کورت: و ذا الرواسي سيرت فانظر لسوره کورت واذکر بحارا سجرت و اخشع لذي العرش المکين

سوره الناس: و الناس خاتمه الکتاب و بآيها فصل الخطاب

فليحمنا رب الحساب من شر وسواس لعين

باز هم نمونههايي از اين دست در آثار نويسندگان مسيحي لبناني ديده ميشود و گاه چنان فراوان است که نميتوان از آن قطعهاي برگزيد و نقل کرد. مرحوم سليمان کتاني که 9 جلد کتاب درباره پيامبر و اهل بيت (از رسول خدا و حضرت فاطمه زهرا تا امام کاظم عليهالسلام) تأليف کرده، بارها در نوشتههاي خود مخصوصا در کتاب «محمد شاطئ و سحاب» از قرآن سخن ميگويد و به آيات قرآن استشهاد ميکند و مرحوم نصري سلهب که 3 جلد کتاب در حوزه دين اسلام نوشته، بارها در اين آثار مخصوصا کتاب« في خطي محمد» و نيز در کتاب« في خطي المام علي» آيات قرآن کريم را نقل ميکند.

اين موضوع در زندگي روزمره نخبگان مسيحي بهوضوح ديده ميشود. بارها در کتابخانه و روي ميز کار اينگونه اشخاص قرآن کريم را بهعنوان کتابي براي مراجعه مداوم و مکرر ديدهام و از ياد نميبرم که دوستي از کشيشهاي کاتوليک، مدتي از من فايل قرآن کريم را براي موبايل خود طلب ميکرد تا اينکه آن را دانلود کرده و برايش فرستادم.

ملاحظه اين نمونهها در عين اين که اميدبخش و شورانگيز است، در همان حال از يک سو ظرفيت عظيم اين کتاب آسماني و معجزه جاويد را نشان ميدهد که به تعبير حديث شريف «في کل زمان غض جديد» هميشه تازه و باطراوت است و از سوي ديگر، کوتاهي و قصور ما در مقابل اين اشتياق و آمادگي و پذيرش مخاطب گسترده و جهاني را يادآور ميشود. اين تجربهها درواقع به ما نشان ميدهد که اين گنج بيپايان هنوز چقدر گوهرهاي ناشناخته و نايافته دارد که به اقتضاي هر زمان و به تناسب پيشرفت دانش و در بشر بايد بازيابي و عرضه شوند که «و في بطنه بطنا لي سبعه أبطن»

هرچند همه حقايق اين کتاب مبارک جز با ظهور حقيقت قرآن و قرآن ناطق، ولي خداوند، امام عصر صلواتا... و سلامه عليه آشکار نخواهند شد و تنها آن بزرگوار است که ميتواند با آب گواراي ذکر، تشنگان حقيقت را در سراسر گيتي سيراب کند، اما اين وظيفه ما را نفي نميکند که امام علي (ع) فرمود: «و انتم لا تقدرون علي ذلک، و لکن أعينوني...» درست است که نميتوانيد چون من باشيد، ليکن اندکي مرا ياري کنيد!

پاسخ دهید

18 نظر

manicure  ۱۳۹۶/۰۱/۱۰ - ۱۷:۱۱:۲۸

Sweet blog! I found it while surfing around on Yahoo News. Do you have any tips on how to get listed in Yahoo News? I've been trying for a while but I never seem to get there! Many thanks

manicure  ۱۳۹۶/۰۱/۱۰ - ۱۸:۰۶:۰۱

Your style is very unique compared to other folks I have read stuff from. Many thanks for posting when you have the opportunity, Guess I'll just bookmark this page.

manicure  ۱۳۹۶/۰۱/۱۰ - ۱۸:۲۱:۰۷

I'd like to thank you for the efforts you have put in writing this website. I really hope to check out the same high-grade blog posts by you in the future as well. In fact, your creative writing abilities has motivated me to get my own, personal website now ;)

manicure  ۱۳۹۶/۰۱/۱۰ - ۱۸:۳۹:۳۵

This is a topic that is close to my heart... Many thanks! Exactly where are your contact details though?

manicure  ۱۳۹۶/۰۱/۱۴ - ۰۶:۴۱:۲۹

I visited many websites but the audio feature for audio songs current at this web site is truly marvelous.

manicure  ۱۳۹۶/۰۱/۱۸ - ۱۲:۰۱:۱۳

I am in fact delighted to glance at this webpage posts which consists of tons of helpful facts, thanks for providing such data.

BHW  ۱۳۹۶/۰۱/۱۹ - ۱۳:۲۵:۳۳

Hello there! I could have sworn I've been to this website before but after browsing through some of the posts I realized it's new to me. Nonetheless, I'm certainly happy I stumbled upon it and I'll be bookmarking it and checking back regularly!

manicure  ۱۳۹۶/۰۱/۱۹ - ۱۳:۴۸:۱۲

I really like what you guys tend to be up too. This kind of clever work and reporting! Keep up the awesome works guys I've incorporated you guys to our blogroll.

manicure  ۱۳۹۶/۰۱/۱۹ - ۱۶:۱۵:۰۱

It's a pity you don't have a donate button! I'd certainly donate to this superb blog! I guess for now i'll settle for book-marking and adding your RSS feed to my Google account. I look forward to new updates and will talk about this blog with my Facebook group. Chat soon!

manicure  ۱۳۹۶/۰۱/۲۱ - ۱۷:۳۳:۱۴

Having read this I thought it was really enlightening. I appreciate you spending some time and effort to put this information together. I once again find myself personally spending a lot of time both reading and commenting. But so what, it was still worth it!

manicure  ۱۳۹۶/۰۱/۲۱ - ۲۰:۵۹:۰۵

An intriguing discussion is definitely worth comment. I do think that you ought to write more on this subject matter, it might not be a taboo matter but usually people don't talk about such issues. To the next! Many thanks!!

manicure  ۱۳۹۶/۰۲/۱۳ - ۱۰:۴۳:۰۵

Thanks for the good writeup. It in truth was once a enjoyment account it. Look advanced to more delivered agreeable from you! However, how can we be in contact?

manicure  ۱۳۹۶/۰۲/۱۴ - ۱۱:۴۸:۵۵

Do you have a spam issue on this site; I also am a blogger, and I was wondering your situation; many of us have created some nice procedures and we are looking to trade techniques with others, why not shoot me an email if interested.

krystlesterger.hatenablog.com  ۱۳۹۶/۰۴/۰۶ - ۰۴:۳۷:۰۹

What a data of un-ambiguity and preserveness of valuable knowledge about unpredicted emotions.

http://leonoroboyle.hatenablog.com/?page=1435242252  ۱۳۹۶/۰۵/۰۷ - ۰۱:۲۳:۴۶

It's the best time to make some plans for the future and it is time to be happy. I've read this post and if I could I desire to suggest you few interesting things or advice. Maybe you can write next articles referring to this article. I desire to read even more things about it!

Where is the Achilles heel?  ۱۳۹۶/۰۵/۰۹ - ۰۸:۴۰:۳۳

We're a group of volunteers and opening a brand new scheme in our community. Your site provided us with useful information to work on. You've performed an impressive process and our entire group will probably be thankful to you.

http://hirokonevilles.hatenablog.com/entry/2016/03/03/020720  ۱۳۹۶/۰۵/۱۶ - ۰۲:۲۱:۲۹

Fastidious respond in return of this question with firm arguments and describing all regarding that.

What is distraction osteogenesis?  ۱۳۹۶/۰۶/۱۳ - ۰۶:۰۱:۲۱

Hi there it's me, I am also visiting this web page regularly, this web site is really pleasant and the viewers are genuinely sharing pleasant thoughts.