تبلیغات

این موجودات زنده خدمتگزار

این موجودات زنده خدمتگزار

گیاهان چگونه تغذیه می کنند؟ گیاهان نیز مانند انسان و جانوران دیگر به غذا احتیاج دارند. آنها بوسیله برگهای خود دی اکسید کربن را جذب کرده و قند و نشاسته تولید می کنند و به وسیله ریشه ی خود آب و باران را جذب می کنند. آنها همچنین از گرمای خورشید برای تبدیل دی اکسید کربن و آب به غذا استفاده کرده و در صورت نیاز آن را ذخیره می کنند. این عمل را فتوسنتز می نامند.گیاهان همچنین مواد معدنی را توسط ریشه های خود جذب می کنند.

اساس همه فرايندهاي بيوشيميايي فتوسنتز مي باشد. از طريق فتوسنتز امكان ساخت گلوكز از آب و دي اكسيد كربن و با رها سازي اكسيژن فراهم مي گردد. رنگ دانه سبز گياه به نام كلروفيل نقش مهم در اين واكنش دارد. گلوكز يك بلوك ساختماني عمومي است كه گياه از آن به عنوان نقطه شروع ساخت انواع زيادي از مواد آلي ديگر استفاده مي كند.

 

6H2O + 6CO2 ----------> C6H12O6+ 6O2

 

در فرایند فتوسنتز : ۶ مولکول آب با ۶ مولکول دی اکسید کربن ترکیب می شود و  یک مولکول شکر و ۶ مولکول اکسیژن را بوجود می آورد.

 

اکسیژن ماده ای است حیاتی که حرارت غریزی بدن انسانها و حیوانها، بدان بستگی دارد و زندگانی انسان و حیوان بدون آن ممکن نخواهد بود. هنگام نفس کشیدن، مقداری اکسیژن، داخل ریه ها می شود و با خون ترکیب می شود. دستگاه پخش خون آن را به تمام قسمتهای بدن می رساند. اکسیژن، غذا را، در سلولهای گوناگون بدن، با حرارتی ضعیف، آهسته و آرام می سوزاند و حرارت غریزی را بوجود می آورد. در اثر احتراق غذا، گازی زهر آگینی، به نام کربونیک، ایجاد می شود. این گاز در بازگشت مجدد خون، به ریه ها، با خون داخل آنها می شود، و از راه تنفس بیرون رفته، جزء هوا می گردد. گیاهان این موجودات زنده خدمتگزار، کربونیک را جذب و کربن را در تنه خود نگاه می دارد و اکسیژن را در هوا، ارسال می دارد. بخش مهم وجود گیاهان، از همین کربن، تشکیل شده است.

چرا خورشید برگ درختان را نمی سوزاند؟ اگر شما تکه ای فلز یا شیشه را دربرابر نور خورشید قرار دهید در مدت کوتاهی گرم می شود. اما اگر به برگ درختان دست بزنید حتی با اینکه تمام روز خورشید به آن تابیده است همچنان خنک می ماند. برگها روزنه یا سوراخهای بسیار کوچکی روی سطح خود دارند.آنها بسیار شبیه سوراخهای پوست هستند مانند وقتی که ما عرق می کنیم تا دمای بدنمان را کنترل کنیم قطرات ریز آب نیز از روزنه های موجود در سطح برگ بیرون می آیند و بخار می شوند.به این عمل((تعریق))می گوییم که باعث می شود دمای برگها ثابت بماند بنابراین هر وقت آنها را لمس می کنیم  خنک و تازه هستند.بعضی ها درختان را تهویه های طبیعی هوا می نامند.گیاهان می‌توانند درجه حرارت هوا را از طریق پخش نور خورشید و جذب اشعه تابشی و همچنین فرآیند تعریق و تبخیر، کاهش دهند. درون سطوح داخلی یک توده جنگلی 2 تا 3 درجه از بیرون خنک‌تر است.

درختان چگونه آب را به بالا جذب می کنند؟ کسانی که در طبقات بالای آپارتمان ها زندگی می کنند برای رساندن آب به بالا و جاری ساختن آن در شیرهای آب،  از پمپ استفاده می کنند حتی برگهایی که در بالاترین قسمت درخت قرار دارند به آب نیازمندند. اما درخت پمپ ندارد. پس چگونه آب از درخت بالا می رود؟لوله های بسیار  کوچی  از ریشه، ساقه، شاخه و برگ ها عبور می کنند. برخی از این لوله ها به بافت های چوبی موسوم هستند. لوله های چوبی آب را به گیاه می رسانند. کشش سطحي يکي از دلايل خاصيت مؤينگي (capillary)  آب است و باعث مي‌شود تا آب و مواد محلول موجود در آن در داخل ريشه گياهان و آوندهاي گياهي و بافت های چوبی حرکت کند. (برای آشنایی با خاصیت مویینگی آب مراجعه شود به بخش: آب مایه حیات)

انسانها از چوب درختان برای تولید گرما و ساخت وسایل خانه، کاغذ و ...  استفاده می کنند. همچنین از گیاه پنبه، در تولید نخ و پارچه استفاده می شود.

درختان از عوامل مهم کاهش آلودگی هوا بویژه گرد و غبار به شمار می‌آیند. گرد و غبار روی میدان دید انسان تاثیر می‌گذارد و آن را تقلیل می‌دهد. تاثیر این جنبه از گرد و غبار در ایجاد تصادفات غیرقابل تردید است. گیاهان در بهبود آب و هوای یک شهر و پالایش گرد و غبار نقش بسیار موثری دارند، به طوری که توده گرد و غباری که به وسیله باد حمل می‌شود، در اثر برخورد با درختان به دلیل تقلیل سرعت باد و کاهش نیروی حمل و جابجایی ذرات توسط درختان رسوب داده می‌شود. تاثیر فضای سبز در تقابل گرد و غبار در حدی است که می‌توان درختان را ریه‌های تنفسی شهرها نامید. 

 

   برگ درختان سبز در نظر هوشیار   

هر ورقش دفتری است معرفت کردگار

 

* آیا آنچه را کشت می کنید دیده اید؟ آیا شما آن را می رویانید یا ما رویاننده ایم؟ (سوره واقعه آیه ۶۳-۶۴)

* آیا آن آتشی را که بر می افروزید دیده اید؟ آیا شما درخت آن را ایجاد کرده اید یا ما ایجاد کننده ایم؟ (سوره واقعه آیه ۷۱-۷۲)

 

پاسخ دهید

12 نظر

manicure  ۱۳۹۶/۰۱/۱۰ - ۱۶:۵۲:۲۱

Hello there, just became alert to your blog through Google, and found that it is really informative. I'm gonna watch out for brussels. I'll be grateful if you continue this in future. A lot of people will be benefited from your writing. Cheers!

manicure  ۱۳۹۶/۰۱/۱۰ - ۱۷:۰۲:۴۸

It is appropriate time to make some plans for the future and it is time to be happy. I have read this post and if I could I wish to suggest you some interesting things or advice. Maybe you can write next articles referring to this article. I wish to read even more things about it!

manicure  ۱۳۹۶/۰۱/۱۰ - ۱۷:۱۲:۱۴

You actually make it seem so easy along with your presentation however I in finding this matter to be really something that I feel I'd never understand. It seems too complicated and extremely huge for me. I'm having a look forward on your next submit, I'll try to get the hang of it!

manicure  ۱۳۹۶/۰۱/۱۹ - ۱۵:۲۲:۱۱

Very nice post. I just stumbled upon your blog and wished to say that I've really enjoyed browsing your blog posts. After all I will be subscribing to your rss feed and I hope you write again soon!

BHW  ۱۳۹۶/۰۱/۲۰ - ۱۱:۴۲:۰۷

If you want to obtain a good deal from this piece of writing then you have to apply such strategies to your won website.

manicure  ۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۰۶:۳۵:۳۲

We're a gaggle of volunteers and opening a brand new scheme in our community. Your site provided us with helpful info to work on. You have performed an impressive task and our entire community can be thankful to you.

http://juliana8decker1.exteen.com/  ۱۳۹۶/۰۲/۱۷ - ۱۲:۰۴:۱۶

Hello, Neat post. There is a problem along with your web site in web explorer, might check this? IE nonetheless is the market chief and a huge part of other folks will miss your wonderful writing due to this problem.

manicure  ۱۳۹۶/۰۲/۱۸ - ۱۱:۰۱:۳۵

Hurrah! In the end I got a webpage from where I know how to genuinely take valuable information concerning my study and knowledge.

Foot Issues  ۱۳۹۶/۰۵/۰۸ - ۰۱:۵۳:۵۳

Great post.

How you can increase your height?  ۱۳۹۶/۰۵/۰۸ - ۰۴:۰۷:۱۴

Hi colleagues, nice piece of writing and nice arguments commented at this place, I am genuinely enjoying by these.

Foot Complaints  ۱۳۹۶/۰۵/۱۹ - ۰۴:۳۵:۳۱

It's wonderful that you are getting ideas from this paragraph as well as from our discussion made at this time.

chaturbatefreetokenshack.com  ۱۳۹۶/۰۶/۱۵ - ۰۲:۲۱:۰۸

It's going to be end of mine day, except before finish I am reading this wonderful piece of writing to improve my knowledge.