تبلیغات

صداها نمی میرند!

صداها نمی میرند!

بسم الله الرحمن الرحیم

صداها نمی میرند!

* اى پسر من، بدان که حتى اگر چيزى به کوچکى يک دانه خردل، در دل سنگى نهفته باشد، چه در آسمان ها چه در زمين، خدا آن را (در زوز قیامت) بيرون خواهد آورد. زیرا خدا دقیق و آگاه است. (لقمان/۱۶)

 

ماهیت صوت چیست؟ صوت یک ارتعاش مکانیکی است. هنگامی که یک منبع تولید صوت مثلا یک سیم ارتعاش در می‌آید، مقداری انرژی به صورت موج در هوا منتشر می‌کند و این موج سبب می‌شود که قسمتهایی از هوای محیط بطور تناوبی متراکم و منبسط شود و این حالت تراکم و انبساط به اطراف منتقل شود.

باید توجه داشت که هر محیطی که قابلیت تراکم و انبساط داشته باشد، می‌تواند صوت را منتشر کند و چون جامدات و مایعات نیز این خاصیت را دارند از اینرو صوت در جامدات و مایعات نیز منتشر می‌شود. تنها فرقی که جامدات و مایعات در انتقال صوت با هوا و گاز دارند در زیاد بودن سرعت انتشار صوت در آنهاست. انتقال صوت خواه در جامدات و مایعات باشد و خواه در گازها ، مسلما واسطه‌ای لازم است تا آن را به گوش ما برساند

در ارتعاشات صوتی هر ذره هوا فقط در جای خود به نوسان در می‌آید و انرژی صوتی را انتقال می‌دهد و چنانچه گوش انسان و یا حیوان در مسیر انتشار انرژی که به صورت انتقال تراکم و انبساط هواست، قرار گیرد، صدا را احساس می‌کند.

گوش انسان امواجی را می‌تواند بشنود که فرکانس آنها بین 20 تا 20000 هرتز ارتعاش در ثانیه باشد. این محدوده را امواج صوتی گویند. باید توجه داشت که محدوده امواج صوتی برای حیوانات مختلف متفاوت است. برای نمونه سگ ارتعاشات تا 40000 هرتز را می‌شنود و ارتعاشات تا 80000 هرتز بر گوش خفاش اثر می‌کند. و بعضی از حشرات ارتعاشهایی تا 175000 هرتز را می‌شنوند و می‌توانند خود نیز تولید کنند و باهم ارتباط یابند


چیزی که در موقع انتشار صوت در هوا انتقال می‌یابد، هوا نیست. به دلیل اینکه صدای هواپیما از ابر و دود غلیظ عبور کرده و به ما می‌رسد. بدون آنکه ابر را پراکنده ساخته و با خود به طرف ما بیاورد

وقتی گفته می شود فرکانس موج مثلا 500 سیکل است، یعنی 500 مرتبه رفت و تراکم در مولکولهای هوا ایجاد شده است. هر قدر فرکانس بیشتر باشد صدا به اصطلاح زیرتر است و هر قدر فرکانس کمتر باشد صدا اصطلاحا بمتر است

جابجایی یا ارتعاش مولکولهای هوا در تمام جهات صورت می‌گیرد و بسته به مقدار انرژی موجود ، هر لایه از مولکولها مسافتی را طی می‌کنند. به سخن دیگر هر چه انرژی بیشتر باشد مسافتی را که موج می‌پیماید بیشتر است. طول مسافتی را که هر طبقه از مولکولهای هوا طی نموده و دوباره به جای اولیه خود بر می‌گردد دامنه نوسان نامند. هر چه آن مسافت زیادتر باشد صدا بلندتر است.

واحد اندازه گیری بلندی صوت بل است. دسیبل یک دهم بل است. اگر آستانه شنوایی را صفر حساب کنیم صدای حرف در گوشی 20 دسیبل ، صدای اتومبیل 45 دسیبل ، مکالمه عادی 60 دسیبل و صدای رعد 110 دسیبل است.

 

 

 بدیهی است که  دامنه نوسان یک موج با طی مسیر  کاهش می یابد. و اصطلاحا به آن "میرایی" می گویند. اما آیا واقعا صوت می میرد؟

اما صدا نوعی انرژی است و از طرفی دیگر می دانیم که  انرژی نه از بین می رود و نه بوجود می آید بلکه از حالتی به حالتی دیگر تبدیل می شود. پس صداها نیز نباید از بین بروند هر چد دیگر شنیده نشوند.

آمپلی فایر چیست؟ آمپلی فایر وسیله ای است برای تقویت سیگنالهای صوتی  

 

آیا صداهای ما تا ابد باقی می مانند؟ وقتی برای بشر امکان تقویت صداهای ضعیف وجود دارد ایا برای آفریدگار امکان تقویت این اصوات وجود ندارد؟

از طرفی بشر که مخلوق خداست قادر به ساخت دستگاههایی شده (ضبط صوت) که صدا را بر روی نوارهایی ذخیره می کند و سالیان سال و بلکه تا ابد باقی می ماند. با مقایسه قدرت آفریدگار با قدرت بشر که مقایسه اپسیلون (عدد بسیار بسیار کوچک) با بینهایت است به خوبی قابل تصور است که آفریدگار عالمیان آنچه را که می گوینم می داند و در روز قیامت ما را از آنچه که گفته ایم باخبر خواهد کرد! (الله اکبر)

* اى پسر من، بدان که حتى اگر چيزى به کوچکى يک دانه خردل، در دل سنگى نهفته باشد، چه در آسمان ها چه در زمين، خدا آن را (در زوز قیامت) بيرون خواهد آورد. زیرا خدا دقیق و آگاه است. (لقمان/۱۶)

پاسخ دهید

10 نظر

مهدی  ۱۳۹۵/۰۹/۲۲ - ۱۰:۴۸:۲۷

سلام مطلب علمی که نوشته اید کاملا درست است اما چه ارتباطی به آیه 16 سوره لقمان داره ؟ شما از این آیه استخراج اعجاز علمی قرآن درباره مانا بودن صوت کرده اید!! ولی در آیه هیچ اشاره ای به صوت و امواج نشده. دانه خردل هم جامد و قابل رویت است در حالی که امواج از جنس انرژی ودر حال طبیعی غیر قابل رویت هستند.

manicure  ۱۳۹۶/۰۱/۱۰ - ۱۷:۴۰:۳۳

Wow, marvelous blog layout! How long have you been blogging for? you made blogging look easy. The overall look of your website is magnificent, as well as the content!

manicure  ۱۳۹۶/۰۱/۱۰ - ۱۸:۱۲:۲۲

At this time it seems like Movable Type is the preferred blogging platform available right now. (from what I've read) Is that what you are using on your blog?

manicure  ۱۳۹۶/۰۱/۱۸ - ۲۰:۵۷:۲۹

When someone writes an piece of writing he/she retains the image of a user in his/her mind that how a user can be aware of it. Therefore that's why this article is perfect. Thanks!

manicure  ۱۳۹۶/۰۱/۱۹ - ۱۲:۴۹:۳۲

I do not know whether it's just me or if everybody else experiencing problems with your site. It appears like some of the text in your posts are running off the screen. Can somebody else please provide feedback and let me know if this is happening to them as well? This may be a issue with my browser because I've had this happen previously. Appreciate it

http://Marcenemarionneaux.hatenablog.com/entries/2015/06/26  ۱۳۹۶/۰۲/۱۴ - ۰۶:۱۱:۴۴

We are a gaggle of volunteers and opening a brand new scheme in our community. Your site provided us with helpful information to work on. You've performed an impressive task and our whole group will likely be thankful to you.

manicure  ۱۳۹۶/۰۲/۱۴ - ۱۰:۳۲:۵۸

Great information. Lucky me I ran across your website by chance (stumbleupon). I have book-marked it for later!

manicure  ۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۰۶:۳۰:۴۶

Hello, i think that i saw you visited my site so i came to “return the favor”.I'm attempting to find things to enhance my web site!I suppose its ok to use some of your ideas!!

Foot Problems  ۱۳۹۶/۰۵/۰۸ - ۰۲:۴۱:۱۶

Greetings! I've been following your site for a long time now and finally got the bravery to go ahead and give you a shout out from Houston Texas! Just wanted to say keep up the fantastic job!

hannahortein.wordpress.com  ۱۳۹۶/۰۵/۱۰ - ۱۰:۴۰:۰۰

Because the admin of this web page is working, no hesitation very soon it will be well-known, due to its quality contents.