تبلیغات

نقش حیاتی این موجود ذره بینی

نقش حیاتی این موجود ذره بینی

بسم الله الرحمن الرحیم

نقش حیاتی این موجود ذره بینی

و آنچه در آسمان و در این زمین است همه را که از اوست به سود شما مسخر نمود. حقا که در این (تسخیر) نشانه هایی است برای گروهی که می اندیشند. (جاثیه/۱۳)

با وجود این همه انسانها،حیوانات و نباتات که با تمام قوا بجان مواد حیاتی از قبیل ازت، هیدروژن و اکسیژن و ... افتاده و شب و روز و ماه و سال آن ها را بتاراج میبرند قاعدتا می بایست در عرض مدتی کمبود مواد حیاتی سرتا سر جهان جانداران را فرا گرفته و بلاخره زندگی همه جانداران دستخوش فنا و نیستی گردد.

باکتریها

با وجود این همه انسانها،حیوانات و نباتات که با تمام قوا بجان مواد حیاتی از قبیل ازت، هیدروژن و اکسیژن و ... افتاده و شب و روز و ماه و سال آن ها را بتاراج میبرند قاعدتا می بایست در عرض مدتی کمبود مواد حیاتی سرتا سر جهان جانداران را فرا گرفته و بلاخره زندگی همه جانداران دستخوش فنا و نیستی گردد.

اینجاست که موقعیت حساس و خدمت گرانبهای باکتری ها روشن می شود. باکتریها با تمام قوا و نیروی خود از مدفوعات و لاشه های فاسد در راه تامین مواد حیاتی مورد احتیاج جانداران استفاده می نمایند. باکتریها، فضولات و لاشه های حیوانات را از صورت فعلی آن در آورده و آنها را در لابراتورهای طبیعی خود تجزیه نموده تبدیل به مواد حیاتی از قبیل کربن، ازت، هیدروژن و اکسیژن می کنند و بدینوسیله هم مواد فاسد و مزاحم را از بین برده و هم جای مواد حیاتی مصرف شده را پر می کنند. بر این اساس مواد حیاتی دائما از یک طرف در اثر وجود جانداران مستهلک شده و رو به نقصان می گذارد و از طرف دیگر تحت سازمان مجهزی دوباره ساخته و تحویل داده می شود. در واقع مواد حیاتی زمین باندازه معین خود همیشه در انبار کره زمین موجود بوده و با یک گردش دورانی پس از طی مراحلی به حالت اولیه باز می گردد!

باکتری ها در هوا، در خاک، و در آب زندگی می کنند. آنها در قله های بسیار مرتفع کوه ها، در عمق عمیق ترین اقیانوس ها، در بدن انواع موجودات زنده ، و حتی در صخره های منجمد و یخ های قطب شمال یافت می شوند.

باکتری ها نقش بسیار مهمی در اکوسیستم های آبی و اکوسیستم های خشکی دارند. چرخه ی مواد گوناگون از جمله کربن، نیتروژن و گوگرد توسط این دوستان زحمت کش ما تکمیل می شود و به جریان خود ادامه می دهد. وقتی موجودات زنده می میرند کربن آلی موجودات در بدن آنها باید به شکل دی اکسید کربن به جو برگردد این امر به وجود باکتری ها و فعالیت آنها محتاج است. شاید به نظر برسد که ما نیاز چندان به کربن نداریم و این کار باکتری ها اهمیت خاصی برای ما ندارد، ولی زمانی که به یاد آوریم که دی اکسید کربن از عوامل فتوسنتز است و بدون وجود آن نه فتوسنتزی صورت می کیرد و نه غذایی وجود دارد، آنوقت به اهمیت فعالیت این باکتری ها پی می بریم. بدون حضور آنها کل حیات محکوم به مرگ خواهند بود. کربن موجود در بافت های مختلف اجساد گیاهان و جانوران برای موجودات زنده قابل استفاده نیست و این باکتری ها هستند که این کربن را به شکل قابل استقاده برای موجودات فتوسنتزکننده در می آورند و امکان فراهم نمودن غذا برای کل موجودات زنده دیگر را فراهم می کنند. این کار مهم ترین نقش حیاتی باکتری هاست.

چرخه ی نیتروژن از جمله فعالیت های  مهم دیگر باکتری هاست. گیاهان برای رشد و سالم ماندن خود به نیتروژن محتاجند و نمی توانند نیتروژن را به شکل گازی آن از اتمسفر دریافت کنند. در واقع فرم گازی نیتروژن که در جو وجود دارد برای گیاهان غیر قابل استفاده است و آنها نیتروژن را فقط به صورت نیتریت یا نیترات( یا برخی ترکیبات دیگر) از خاک می توانند جذب کنند. مهم ترین راه  دستیابی گیاهان به نیتروژن قابل جذب، تثبیت نیتروژن است که توسط برخی از باکتری ها از جمله باکتری ریزوبیوم صورت می گیرد. باکتری های تثبیت کننده نیتروژن می توانند با برخی از گیاهان همزیستی حاصل کنند و نیتروژن را برای آنها فراهم کرده، ضامن بقای سالم و رشد کامل آنها گردند.

باکتری ها با تکمیل چرخه ی موادغذایی مختلف، علاوه بر قرار دادن منابع غذایی در دسترس موجودات زنده، نقش بسیار مهمی در پاکیزگی محیط زیست دارند. برخی از باکتری ها نیز در دستگاه گوارش جانوران، از جمله انسان، به صورت همزیست با جانور زندگی می کنند و در هضم مواد غذایی به آنها کمک می کنند. برخی از موادغذایی، نیز از جمله ماست و انواع دیگری از لبنیات به کمک باکتری ها تولید می شوند و بدون وجود باکتری ها نمی توانیم آنها را تهیه کنیم.


باکتری ها آنقدر ریزند که فقط با میکروسکوپهایی که اجسام را چند هزار مرتبه بزرگتر نشان می دهند قابل رویتند. برای اندازه گیری باکتریها از واحدی به نام میکرون (یک هزارم میلی متر) استفاده می شود. ابعاد باکتریها ار یک دهم میکرون تا چند میکرون فرق می کند. باکتری ها بیش از 3/5 میلیارد سال است که روی کره ی زمین زندگی می کنند و نه تنها ما، بلکه کل حیات به وجود آنها نیازمند است.

 

و کلیه خزائن غیب نزد خداست کسی جز خدا بر آن آگاه نیست و آنچه در خشکی و دریاست همه را می داند و هیچ برگی از درخت نیفتد مگر آنکه او آگاه است و هیچ دانه ای در زیر تاریکی های زمین و هیچ تر و خشکی در جهان نیست جز آنکه در کتاب مبین مسطور است. (انعام/۵۹)

و آنچه در آسمان و در این زمین است همه را که از اوست به سود شما مسخر نمود. حقا که در این (تسخیر) نشانه هایی است برای گروهی که می اندیشند. (جاثیه/۱۳)

 

پاسخ دهید

18 نظر

manicure  ۱۳۹۶/۰۱/۱۴ - ۰۶:۴۵:۰۲

Very good post! We are linking to this great content on our website. Keep up the good writing.

manicure  ۱۳۹۶/۰۱/۱۸ - ۱۲:۱۸:۴۷

Hello, i believe that i noticed you visited my website thus i got here to go back the desire?.I am trying to to find things to enhance my web site!I assume its ok to use some of your concepts!!

manicure  ۱۳۹۶/۰۱/۱۹ - ۱۲:۳۴:۱۸

I do not even know how I ended up here, but I thought this post was good. I do not know who you are but certainly you're going to a famous blogger if you aren't already ;) Cheers!

manicure  ۱۳۹۶/۰۱/۱۹ - ۱۲:۵۵:۳۴

Ahaa, its good dialogue about this post here at this weblog, I have read all that, so now me also commenting at this place.

manicure  ۱۳۹۶/۰۱/۱۹ - ۱۳:۲۸:۱۴

Nice post. I learn something new and challenging on websites I stumbleupon on a daily basis. It will always be exciting to read content from other writers and use a little something from other websites.

manicure  ۱۳۹۶/۰۱/۱۹ - ۱۶:۰۹:۳۴

Oh my goodness! Awesome article dude! Thanks, However I am experiencing troubles with your RSS. I don't know the reason why I am unable to join it. Is there anyone else getting identical RSS problems? Anybody who knows the solution will you kindly respond? Thanks!!

manicure  ۱۳۹۶/۰۱/۲۱ - ۱۷:۵۲:۱۴

Do you have a spam problem on this site; I also am a blogger, and I was curious about your situation; many of us have developed some nice practices and we are looking to swap methods with others, please shoot me an e-mail if interested.

manicure  ۱۳۹۶/۰۱/۲۱ - ۲۰:۳۶:۴۸

Yes! Finally something about manicure.

manicure  ۱۳۹۶/۰۱/۲۱ - ۲۱:۲۷:۰۰

Ridiculous story there. What happened after? Take care!

BHW  ۱۳۹۶/۰۱/۲۳ - ۱۵:۴۰:۴۳

Its like you read my thoughts! You seem to know a lot approximately this, like you wrote the guide in it or something. I think that you just can do with some % to force the message home a little bit, however instead of that, this is great blog. An excellent read. I will definitely be back.

BHW  ۱۳۹۶/۰۱/۲۶ - ۰۴:۰۶:۳۲

I used to be able to find good advice from your content.

manicure  ۱۳۹۶/۰۲/۱۴ - ۱۲:۴۰:۲۰

Wow, that's what I was exploring for, what a data! existing here at this blog, thanks admin of this site.

manicure  ۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۰۴:۳۳:۵۹

I'm gone to inform my little brother, that he should also visit this blog on regular basis to take updated from latest information.

manicure  ۱۳۹۶/۰۲/۱۸ - ۱۵:۵۷:۱۰

Hi there, of course this post is really nice and I have learned lot of things from it concerning blogging. thanks.

lowxanadu3973.jimdo.com  ۱۳۹۶/۰۴/۰۶ - ۰۷:۳۱:۱۱

Very nice article, totally what I wanted to find.

woebegoneunific63.exteen.com  ۱۳۹۶/۰۵/۰۶ - ۲۰:۰۳:۴۳

When I initially commented I clicked the "Notify me when new comments are added" checkbox and now each time a comment is added I get three e-mails with the same comment. Is there any way you can remove people from that service? Appreciate it!

http://margystasiak.soup.io/  ۱۳۹۶/۰۵/۱۶ - ۰۸:۱۶:۳۰

Its like you learn my mind! You appear to understand so much about this, such as you wrote the guide in it or something. I feel that you can do with a few percent to force the message house a little bit, however other than that, this is magnificent blog. An excellent read. I will certainly be back.

How long does Achilles tendonitis last for?  ۱۳۹۶/۰۶/۱۳ - ۰۵:۴۹:۰۰

It's actually a great and useful piece of information. I'm happy that you just shared this useful information with us. Please stay us informed like this. Thank you for sharing.