تبلیغات

فوائد روزه از دیدگاه دانشمندان غربی

فوائد روزه از دیدگاه دانشمندان غربی

دیدگاه دانشمندان غربی درباره روزه گرفتن

بیش از یک میلیارد نفر از مردم دنیا مسلمان هستند و روزه گرفتن برای آن دسته از مسلمانانی که به سن بلوغ رسیده‌اند و از سلامت جسمانی برخوردارند از واجبات دینی به شمار می‌آید، اما افراد بیمار و بخصوص آن دسته از بیمارانی که روزه‌داری برای آنها می‌تواند با پیامدهایی همراه باشد از روزه گرفتن معاف هستند.
 

روزه‌داری یا به عبارتی نخوردن و نیاشامیدن در طول روز و در نتیجه گرسنگی و تشنگی ناشی از روزه این سوال را در ذهن بسیاری از افراد ایجاد می‌کند که آیا ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت، مواجه بودن با اختلالاتی نظیر کمبود ویتامین یا قرار داشتن در شرایط خاص مانند بارداری می‌تواند مانع از روزه‌داری شود؟ پیرامون فواید روزه‌داری از نظر پزشکان و متخصصان بحث‌های زیادی وجود دارد، نتایج تحقیقات علمی نشان داده است نه‌تنها مواجهه با چنین بیماری‌ها و اختلالاتی مانع از روزه‌گرفتن نمی‌شود، بلکه بسیاری از بیماری‌ها ازجمله ترمیم بافت‌ها و سلول‌ها، کنترل چاقی، تنظیم میزان ترشح هورمون‌ها، استراحت دستگاه گوارش، دیابت نوع دوم، چربی خون بالا و افسردگی از جمله بیماری‌هایی است که با روزه‌گرفتن می‌توان عوارض و پیامدهای آن را به میزان قابل توجهی تحت کنترل قرار داد.

باقی ادامه مطلب ....

از تحقیقات اولیه تا راه‌‌اندازی شبکه تحقیقات روزه‌داری

برخلاف آنچه تصور می‌شود روزه‌داری می‌تواند سطح قند خون بدن را کنترل کرده و توانایی افراد را برای مقابله با هر گونه تنشی که در زندگی روزمره با آن مواجه هستند افزایش دهد. علاوه بر این، روزه‌داری متناوب به افزایش طول عمر، کاهش التهاب بافت‌های بدن، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت، آلزایمر و پارکینسون منجر خواهد شد. اینها همه نتایج تحقیقاتی است که در زمینه روزه‌داری در دانشگاه‌ها و مراکز علمی در سطح دنیا انجام شده که بخصوص در ماه مبارک رمضان خبرهایی از این نوع در صدر خبرهای پرمخاطب قرار می‌گیرد. در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های داخل کشور نیز در سال‌های اخیر درباره روزه‌داری برای گروه‌های مختلف که از دیدگاه پزشکی شرایط خاصی دارند، تحقیقات متعددی انجام شده است که انتشار نتایج این تحقیقات می‌تواند به پرسش‌هایی که ممکن است برای بسیاری از افراد پیش آید پاسخ گوید. در واحد تحقیقات روزه‌داری دانشگاه علوم پزشکی مشهد تحقیقاتی درباره بارداری و روزه‌داری انجام شده است که نشان می‌دهد اگر طول روز به طور متوسط 12 ساعت باشد روزه‌داری مادران باردار تاثیر نامطلوبی بر بهره هوشی جنین نمی‌گذارد و اگر مادر بارداری در این شرایط اصرار به روزه گرفتن داشته باشد، باید مطمئن باشد می‌تواند با کنترل وزن، اضافه وزنی را که باید در این مدت کسب کند داشته باشد. پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی ارومیه نیز تحقیقات گسترده‌ای در زمینه تاثیر روزه‌داری بر سلامت انجام داده‌اند. براساس این تحقیقات روزه از راهکارهای تاثیرگذار در کاهش عوامل خطرزا برای گرفتگی عروق قلبی معرفی شده است که علاوه بر این می‌تواند در کاهش مقاومت به انسولین و بهبود بیماران دیابتی هم تاثیرگذار باشد. در مرکز تحقیقات قلب و عروق اصفهان نقش محافظتی روزه برای سیستم قلبی ـ عروقی بدن مورد بررسی قرار گرفته و به این ترتیب بیماران قلبی ـ عروقی از دیگر افرادی هستند که می‌توانند تحت نظر پزشک معالج برای روزه‌گرفتن مجوز بگیرند و امیدوار باشند روزه‌داری، به عنوان یک درمان در بهبود آنها موثر باشد. در مرکز تحقیقات غدد درون‌ریز و متابولیسم ایران تحقیقاتی درباره تاثیر روزه بر بیماری‌های متابولیکی انجام شده است. در کنگره بین‌المللی روزه‌داری و سلامت روزه‌درمانی مورد توجه قرار گرفته است. به گفته متخصصان انستیتو تحقیقات تغذیه در این مرکز مطالعاتی پیرامون روزه‌داری انجام شده است. براساس نتایج این تحقیقات، روزه به بهبود وضع تغذیه کمک کرده و در نتیجه می‌تواند تضمین‌کننده سلامت روزه‌داران باشد. شبکه ملی تحقیقات سلامت روان ایران و پژوهشکده غدد دانشگاه تهران نیز از دیگر مراکزی است که پیرامون روزه‌داری پژوهش‌هایی را انجام داده است. با توجه به اهمیت این موضوع از سه سال پیش ضرورت راه‌اندازی شبکه‌ای به عنوان شبکه تحقیقات روزه‌داری احساس شد. این شبکه از سوی دانشگاه علوم پزشکی تهران و با هدف انجام تحقیقات بیشتر درباره روزه از دیدگاه پزشکی راه‌اندازی شده است.

روزه‌داری از دیدگاه دانشمندان آن سوی مرزها

در ادیان مختلف همواره گفته می‌شود روزه برای سلامت روح و روان افراد مفید است، اما مزیت‌های روزه برای بدن تا قبل از سال 1900 ناشناخته بود و پس از آن محققان در تحقیقات گسترده‌ای که درباره فواید روزه‌داری انجام دادند به این نتیجه رسیدند که روزه‌داری می‌تواند در درمان اختلالاتی مانند چاقی و همچنین بیماری‌هایی مانند صرع و دیابت تاثیرگذار باشد، اما جالب این که تحقیق درباره روزه‌داری و مزیت‌های آن فقط محدود به کشورهای مسلمان نبوده و در بسیاری دیگر از کشورها بویژه در کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز روزه به عنوان یک راهکار درمانی مورد توجه قرار گرفته است. در کشورهای سوئیس، آلمان، انگلیس و آمریکا تحقیقات جامعی درباره درمان با روزه‌داری انجام داده‌اند و اکنون در بعضی بیمارستان‌ها درمان‌های مبتنی بر روزه‌داری مورد توجه است.

کلایو مک‌لی، از متخصصان علم تغذیه و از اساتید دانشگاه کورنل آمریکا، تاثیر یک برنامه غذایی روزانه دقیق را در افزایش طول عمر موجودات زنده و در امان ماندن از بیماری‌های مختلف مورد تائید قرار داده است. این در حالی است که متخصصان تغذیه دانشگاه شیکاگو نیز اعلام کرده‌اند روزه در جلوگیری از پیشرفت اختلالاتی که می‌تواند زمینه‌ساز مرگ زودهنگام و ناگهانی انسان‌ها باشد پیامدهای مثبتی را به همراه دارد. رئیس موسسه ملی علوم اعصاب اعلام کرده است روزه گرفتن در دوره‌های زمانی مشخص از سلول‌های عصبی در برابر هر گونه استرس و فشارهای روحی ـ روانی محافظت می‌کند. به گفته ماتسون، 10 تا 16 ساعت روزه‌داری موجب می‌شود بدن برای تامین انرژی موردنیاز خود اندوخته چربی را هدف قرار دهد که اثر این تغییرات در محافظت از حافظه و افزایش توانایی یادگیری افراد ثابت شده است. او در تحقیقات اخیرش در این زمینه نشان داده است روزه‌داری می‌تواند در کاهش احتمال ابتلا به آسیب‌های مغزی و در نتیجه بروز سکته مغزی و ابتلا به آلزایمر نقش مهمی داشته باشد. کالج قلب و عروق ایالت نیواورلئان نیز تحقیقات مشابهی را در این زمینه انجام داده است. براساس خبر اعلام شده از سوی محققان این مرکز روزه‌داری موجب افزایش هورمونی موسوم به HGH می‌شود که این هورمون حفظ سلامت، تناسب اندام و افزایش طول عمر افراد را تضمین می‌کند.

بنیاد بین‌المللی پیشگیری و کنترل دیابت در این حوزه تحقیقاتی را انجام داده است که نقش روزه در کنترل بیماری دیابت را مورد تائید قرار می‌دهد. مرکز بین‌المللی قلب در مرکز پزشکی Murray در یوتا درباره نقش روزه در مقابله با عوامل خطرزا در ابتلا به دیابت تحقیقاتی انجام داده است و نتایج این تحقیق در نشست علمی انجمن دیابت آمریکا ارائه شده است. براساس اعلام نظر محققان این مرکز روزه‌داری موثرترین روش برای کاهش خطر ابتلا به دیابت و مشکلات متابولیکی ناشی از آن است. پژوهش جدید محققان آلمانی نشان می‌دهد روزه‌داری، دردهای ناشی از ابتلا به بیماری‌های مفصلی و روماتیسم را کاهش می‌دهد. اگرچه آنها توصیه می‌کنند بیمارانی که از حملات شدید دردهای مفصلی و انواع مزمن بیماری‌های روماتیسمی رنج می‌برند در صورت نیاز به مصرف دارو نباید روزه بگیرند یا باید حتما زیر نظر پزشک معالج روزه بگیرند. کارگروه تغذیه کمیته بین‌المللی المپیک چند سال پیش تحقیقاتی را درباره تاثیر روزه‌داری بر عملکرد ورزشکاران انجام داد. به گفته موگان، سرپرست این تیم تحقیقاتی، برخلاف آنچه تصور می‌شود روزه‌داری نمی‌تواند عملکرد ورزشکاران را تحت تاثیر قرار دهد. البته باید توجه داشت آنچه در این تحقیقات از آن به عنوان روزه نام برده شده به این معنی است که در دوره زمانی مشخصی از روز و برای مدت زمان مشخصی افراد باید از خوردن و آشامیدن پرهیز کنند و طلوع و غروب آفتاب ملاک تعیین این مدت زمان نبوده است. به عبارت دیگر، روزه‌داری از نگاه پزشکان غربی با روزه‌داری مذهبی مسلمانان متفاوت است. هر چند در هر دو حالت هدف، نخوردن و نیاشامیدن در دوره زمانی مشخصی از شبانه‌روز و برای چند روز پشت‌سر هم است.

روزه، سلامت روان را تضمین می‌کند

امروزه با پیشرفت فناوری و تحقیقات وسیع انجام شده در این زمینه به این نتیجه رسیده‌اند روزه‌داری نه‌تنها سلامت بدن را به خطر نمی‌اندازد، بلکه می‌تواند تضمین‌کننده سلامت بدن هم باشد. تا جایی که در بسیاری از کشورها پزشکان برای درمان بعضی بیماری‌ها یک برنامه غذایی برای بیمار تجویز می‌کنند که براساس این برنامه بیماران باید برای مدت زمان محدودی از خوردن و آشامیدن پرهیز کنند. اگرچه تاکنون در زمینه تاثیر روزه‌داری بر سلامت جسم تحقیقات فراوانی انجام شده، اما ارزیابی‌های علمی در زمینه تاثیرات مثبت روانی روزه‌داری نشان می‌دهد روزه می‌تواند راهکار مناسبی برای کاهش میزان اضطراب و افسردگی باشد. محققان اروپایی درباره تاثیر روزه بر روان افراد تحقیقات جامعی انجام داده‌اند. آنها بر این باورندکه نقش روزه در سلامت روان به مراتب می‌تواند بیشتر از نقشی باشد که روزه‌داری در سلامت جسم ایفا می‌کند. براساس این تحقیقات می‌توان گفت روزه‌داری نه‌تنها می‌تواند در کاهش عوارض بیماری‌های روحی ـ روانی تاثیرگذار باشد، بلکه می‌تواند راهکاری برای درمان قطعی چنین بیماری‌هایی باشد. البته آنها توصیه می‌کنند افراد مبتلا به بیماری‌های روانی پیش از روزه گرفتن حتما با پزشک معالج خود مشورت کنند.

معنویت و نقش آن بر سلامت، شادکامی و رشد و شکوفایی افراد ازجمله موضوعاتی است که مورد توجه بسیاری از محققان بوده است. انجمن روان‌شناسی آمریکا تحقیقاتی را در حوزه سلامت معنوی انجام داده که نتایج قابل توجهی را به همراه داشته است. گروهی از محققان دانشگاه علوم پزشکی تهران با هدف مقایسه هوش معنوی و شادکامی روزه‌داران و غیرروزه‌داران تحقیقاتی را در این زمینه انجام داده‌اند و بر این اساس به این نتیجه رسیده‌اند که روزه‌داری اسلامی با تقویت شکیبایی، بخشش و خودآگاهی به افزایش هوش معنوی و شادکامی روزه‌داران منجر می‌شود.

 

منبع :jamejamonline.ir

پاسخ دهید

11 نظر

سحر  ۱۳۹۵/۰۳/۲۱ - ۱۱:۵۹:۵۴

سلام موفق باشین دمتون گرم از این سایت خوب و بروزتون پیش منم بیاین

سایت ساز  ۱۳۹۵/۰۵/۰۷ - ۲۳:۳۰:۳۷

با سلام دوست عزیز ؛ وبلاگ مفیدی داری ، مطالب خوبی قرار دادی. پیشنهاد می کنیم در صورت تمایل ، سایت های آماده سایت ساز رو مشاهده کرده و در صورتی که تمایل دارید ، با خرید سایت به دنیای حرفه ای وارد شوید و کسب و کار خود را رونق دهید. لینک مشاهده آنلاین و خرید سایت های آماده : http://sitesazz.ir/buy-site.php با تشکر و آرزوی موفقیت

manicure  ۱۳۹۶/۰۱/۱۴ - ۰۶:۰۰:۱۱

Hello, the whole thing is going well here and ofcourse every one is sharing information, that's in fact good, keep up writing.

RogerLappy  ۱۳۹۶/۰۵/۰۳ - ۱۵:۱۷:۰۸

Dissertation Writing Service - EssayErudite.com Our https://essayerudite.com/dissertation-writing-service/ provides a full-scale writing assistance accessible online 24/7. Apart from many other writing companies, we are rather picky when forming a professional staff of experts. Moreover, we try to make our every customer feel safe and pleased with the service.

AaauceNef  ۱۳۹۶/۰۵/۰۸ - ۱۲:۰۳:۲۳

Segway Verona offers tours that make sure you will enjoy a fun and immerse experience of our beloved city. We combine Segway, our innovative way of transportation, with tours in the historical city centre. Through our explorations of 1 or 2 hours, we will bring you to the most breathtaking spots, so that, if you do not stay long in Verona, we make sure that you see all of the unmissable sights! Segway is really easy to use! It is so intuitive that it feels like an extension of the human body. To understand why, consider this: if you stand up and lean forward, so that you are out of balance, you will intuitively put your leg forward. Segway works the same way: to move forward or backward

Yuriytouby  ۱۳۹۶/۰۵/۲۶ - ۱۱:۱۶:۲۸

Помогите. В квартире завелись клопы Напишите кто как избавлялся?. Я нашел фирму в Энгельсе по уничтожению насекомых с положительными отзывами Самостоятельно пробовал разные средства от насекомых, не помогло. ------ Добавлено 01.08.2017 11:01 Кому надо ссылку [http://bio64.ru/?page_id=193 - уничтожение тараканов в саратове http://www.bio64.ru - http://bio64.ru/wp-content/themes/wordpress-shabloni.ru.spectrum/wordpress-shabloni.ru.spectrum/images/logo.png

bsolution  ۱۳۹۶/۰۵/۳۰ - ۱۷:۱۹:۵۳

Buy cheap online with prescription http://www.brandssolution.co.uk/uploads/160_120/pharmacy/aerovent.html ordering online without visiting a doctor's office.

Yuriytouby  ۱۳۹۶/۰۶/۰۱ - ۰۳:۲۳:۲۰

Помогите. В квартире завелись клопы Напишите кто сталкивался?. Я нашел фирму в Саратове по избавлению от насекомых с положительными отзывами Самостоятельно пробовал разные средства от насекомых, не помогло. ------ Добавлено 15.06.2017 12:01 Кому надо ссылку [http://bio64.ru/?page_id=193 - уничтожение тараканов в саратове http://www.bio64.ru - http://bio64.ru/wp-content/themes/wordpress-shabloni.ru.spectrum/wordpress-shabloni.ru.spectrum/images/logo.png

How do you treat Achilles tendonitis?  ۱۳۹۶/۰۶/۰۸ - ۱۰:۱۶:۳۲

It's the best time to make some plans for the long run and it is time to be happy. I have read this post and if I may I want to counsel you some fascinating issues or tips. Perhaps you can write next articles relating to this article. I want to read more issues about it!

How can you heal an Achilles tendonitis fast?  ۱۳۹۶/۰۶/۱۲ - ۲۲:۱۰:۵۶

Every weekend i used to pay a quick visit this web page, because i wish for enjoyment, as this this web site conations in fact pleasant funny material too.

chaturbate token hack  ۱۳۹۶/۰۶/۱۳ - ۱۶:۲۱:۳۶

I take pleasure in, lead to I discovered just what I used to be having a look for. You've ended my four day long hunt! God Bless you man. Have a great day. Bye